אילו תפילות יש לאחר תפילת שמונה עשרה? אילו חלקים מהתפילה מקבלים קדימות כאשר הזמן מוגבל?
תקציר
אילו מבין הקטעים שבסוף התפילה אישה צריכה להגיד?
אמירת כל תפילה שאחרי תפילת שמונה עשרה ראויה לשבח. החלקים החשובים ביותר (ואלו שהכי נהוג לומר) הם "אשרי", שאותו רצוי לומר שלוש פעמים ביום, ו"עלינו לשבח" שהפך לקטע הסיום הסטנדרטי לתפילה.
לאילו מהתפילות יש לתת קדימות במהלך הבוקר?
במהלך הבוקר עלינו לומר את הברכות הנאמרות עם ההשכמה, את ברכות השחר ואת ברכות התורה.
ומה לומר כאשר יש יותר זמן להקדיש לתפילה?
עדיף להתפלל את תפילת שמונה עשרה בלבד מאשר לוותר לגמרי על תפילה. היא לוקחת כחמש עד עשר דקות. מי שמסוגלת להקדיש עשרים דקות ביום, תוכל להספיק להתפלל את רוב תפילת שחרית.
- 5–10 דקות: הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ותפילת שמונה עשרה לאחר מכן. (זה בעבור תפילת שחרית, הנאמרת עד חצות היום. אם אישה מפספסת את זמן שחרית, היא עדיין יכולה להתפלל תפילת שמונה עשרה של מנחה בצהריים, וכך ראוי לעשות.)
- 10–15 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ולאחר מכן אמת ויציב ושמונה עשרה.
- 15–20 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), קריאת שמע וברכותיה, שמונה עשרה ועלינו לשבח.
- זמן נוסף: ניתן לומר עוד מפסוקי דזמרה, את פרשיית קורבן התמיד או קטעים מסוף התפילה, כפי ראות עיניה של האישה.
העמקה
תרגום: שיראל גרסון | עריכה בעברית: עדיה בלנק
סוף התפילה
אילו מבין התפילות שבסוף התפילה נשים צריכות להגיד?
התפילות המגיעות אחרי תפילת שמונה עשרה הן ברובן בגדר מנהג מחייב לגברים. למעט 'אשרי' ועלינו לשבח, נשים רבות אינן אומרות את החלקים של סוף התפילה כאשר הן מתפללות ביחיד. נראה שהדבר מעיד על כך שנשים לא קיבלו את אמירת הקטעים של סוף התפילה כמנהג מחייב.1
כפי שניתן לצפות, אם כן, הדיון ההלכתי בנושא נשים והקטעים בסוף התפילה דליל למדי. להלן סיכום קצר של הנושאים העיקריים:2
א תחנון אנו אומרים תחנון בסיום התפילה. זוהי תפילה שמהותה היא להוסיף עמידה בתחנונים אישיים לפני ה'. בעבר הנוסח של תחנון היה אישי, אך כיום הוא קבוע. כאשר יש במקום ספר תורה, אומרים את התחנון בצורה של "נפילת אפיים", כלומר במעין השתחוויה שנעשית בישיבה כאשר המצח מונח על הזרוע. אנו אומרים את התחנון בצורה זו בדומה למשה רבינו שעמד והתפלל לפני ה' בשלוש תנוחות ישיבה, עמידה ונפילת אפיים.
טור אורח חיים הלכות נשיאת כפים ונפילת אפים סימן קלא
ורב נטרונאי כתב נפילת אפים בציבור על פניהם אחר התפלה רשות היא… לפי שהתפללנו בכל ענין שיוכל אדם להתפלל בישיבה ובעמידה ובנפילת אפים כאשר עשה משה רבינו דכתיב "ואשב בהר" וכתיב "ואנכי עמדתי בהר" וגו’ "ואתנפל לפני ה’". ומאחר שאין בנו כח להתפלל בענין אחר אנו אומרים "ואנחנו לא נדע".
נשים לב כי במקור זה התחנון מתואר כרשות, ולא כחובה. משום כך ניתן לוותר עליו בקלות בעת הצורך:
ערוך השולחן אורח חיים סימן קלא סעיף ב
כתב הטור בשם רב נטרונאי גאון נפילת אפים רשות היא ולא חובה ע”ש [עיין שם] ולכן בנקל מבטלין אותה.
בפועל, נשים רבות לא אומרות תחנון בתפילת יחיד.
ב. 'אשרי' – בגמרא מובא שאמירת 'אשרי' שלוש פעמים ביום (פעמיים בשחרית ועוד פעם במנחה) היא ראויה לשבח ונמצאת מועילה. זה שייך לנשים ולגברים כאחד. (הרחבה נוספת ניתן למצוא כאן.)
ברכות ד ע"ב
אמר רבי אלעזר אמר רבי אבינא: כל האומר תהלה לדוד בכל יום שלש פעמים – מובטח לו שהוא בן העולם הבא.
אמירת 'אשרי' בסוף התפילה היא גם דרך לתת שבח לה' על ההזדמנות לשהות זמן רב יותר בבית הכנסת, בית ה':
ספר שבולי הלקט ענין תפילה סימן מד
מצאתי בשם רבינו שלמה זצ”ל: מנהג הראשונים היה לשהות שעה אחת לאחר תפלתם כדתנן "חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת" וכו’ (ברכות ה, א). על זה הוסיפו לומר אשרי יושבי ביתך כלומר השוהין בביתך כמו "ותשבו בקדש" (דברים א, מו).
אישה שיש לה זמן להמשיך ולהתפלל אחרי תפילת שמונה עשרה יכולה גם היא להודות על הזכות להאריך את זמנה בשהייה עם ה', במיוחד אם היא יכולה להתפלל בבית הכנסת.
ג. ובא לציון גואל, ואתה קדוש – לפי שיבולי הלקט, "ובא לציון" ו"ואני זאת בריתי" הם קטעים המהווים תחליף לזמן המוקדש לקביעת עיתים ללימוד תורה מדי יום לאחר התפילה, דבר שרובנו לא מסוגלים להתחייב אליו:
ספר שבולי הלקט ענין תפילה סימן מד
לדברי רבינו שלמה זצ”ל ובשעת שהייה לאחר תפילה הי’ מביאין ספרים וקורין בתורה ובנביא ובמשנה ובשמועות… וכיון שרבתה העניות והיו צריכין למעשה ידיהן לא יכלו לעסוק [בתורה] כל כך… ואעפ”כ [ואף על פי כן] היו קורין בנביא אלו שני פסוקים ובא לציון ואני זאת בריתי שיש בהן מעין קריאת התורה…
רש"י מביא הסבר דומה ל"ואתה קדוש", הידוע גם כקדושה דסידרא:
רש”י סוטה מט ע"א, אקדושה דסידרא
סדר קדושה שלא תקנוה אלא שיהו כל ישראל עוסקין בתורה בכל יום דבר מועט שאומר קריאתו ותרגומו והן כעוסקין בתורה וכיון שנוהג בכל ישראל בתלמידים ובעמי הארץ ויש כאן שתים קדושת השם ותלמוד התורה חביב הוא.
רש"י מוסיף וכותב במפורש שאת קדושה דסידרא אומרים תלמידי חכמים ועמי הארץ כאחד.
מאחר שאישה פטורה מהמצווה הפורמלית של לימוד תורה, ניתן לטעון שהיא לא חייבות באמירת קטעים אלה. אך כל אישה המעוניינת ופנויה להקדיש את הרגעים הראשונים שאחרי התפילה ללימוד תורה, יכולה לעשות זאת ולהצטרף למנהג החביב של "כל ישראל".
ד. שיר של יום ופיטום הקטורת – קטעים אלה נאמרים לזכר עבודת המקדש: הראשון מזכיר את השירים שהלווים היו שרים בזמן הקרבת הקורבנות, והשני מתאר את הקטורת שהיו מקטירים בכל יום. אישה יכולה לבחור אם היא רוצה להגיד אותם, כשם שהיא יכולה להגיד קורבנות.
שיר של יום הוא גם הזדמנות בעבורנו לזכור את שבת מדי יום, כיוון שאנו פותחים כל מזמור באזכור של היום מימות השבוע, תוך ספירת הימים לקראת שבת.3
ה. עלינו לשבח – מכל התפילות המגיעות אחרי תפילת שמונה עשרה, רוב הנשים נוהגות לומר עלינו לשבח.
תפילת עלינו לשבח, שבמקור הייתה מיוחדת לראש השנה והייתה גולת הכותרת של תפילת מלכויות, הפכה להיות הקטע החותם תפילות ביהדות.
ערוך השולחן אורח חיים קלג, א
אמנם נהגנו לומר אח”כ [אחר כך] השבח הגדול של עלינו לשבח שאמרו הקדמונים שיהושע בן נון תקנו בכבישת יריחו והאר”י ז”ל הזהירו לאמרו אחר כל תפלה ובקול ומעומד ובשמחה…
תפילת עלינו מזכירה לנו את חזון אחרית הימים שלנו, שהקב"ה יהיה מלך על כל הארץ וכולם יכירו בו ויאמינו בו. זהו סימן הקריאה של התפילה.
קדימויות בקוצר זמן
אם יש לאישה זמן רב להקדיש לתפילה, מומלץ שתלך לפי דברי כף החיים:
כף החיים או”ח חלק א ע, א
נוהגות הנשים שיודעות ללמוד להתפלל כל סדר התפלה כמו האנשים אין פחות…
אך אם יש לה זמן מועט מאוד, ראוי שתגיד את הפרשייה הראשונה של קריאת שמע ואת תפילת שמונה עשרה . אין ספק שעדיף לומר את התפילות הללו בלבד מאשר לא להתפלל בכלל כאשר אין זמן ליותר מזה, וחמש עד עשר דקות מספיקות לאמירתן.
ברוב הפעמים, הזמן שיש לאישה להקדיש לתפילה מצוי איפשהו באמצע. מהו הסדר הנכון לתפילה כאשר יש לאישה יותר מהזמן המינימלי, אבל לא הרבה יותר מכך?
הסדר הבא הוא סדר טיפוסי לסדרים הנמצאים בספרי הלכה למעשה לגבי קדימויות בתפילה:4
רשימת קדימויות מקובלת (כל קטע מתווסף לקטע הקודם לו בסדר שבו הוא מופיע)
1. שמונה עשרה. 2. הפסוק הראשון של קריאת שמע ואמת ויציב. 3. פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח). 4. ברכות השחר. 5. ברכות התורה והקטעים שאחריהן. 6. כל קריאת שמע וברכותיה. 7. פסוקי דזמרה נוספים.
כיצד הוחלט על הסדר הזה? לפי המגן אברהם, ייתכן שאמירת אמת ויציב היא קיום מצווה מדאורייתא של זכירת יציאת מצרים והזדמנות לסמוך גאולה לתפילה. (הרחבה נוספת ראי כאן.) אין סיבה שנשים יהיו פטורות מברכות השחר. (הרחבה נוספת ראי כאן.) ברכות התורה עשויות להיות חובה בעבור נשים כביטוי לחיבור הבסיסי של האישה לתורה או כתנאי מקדים ללימוד התורה שאינו קשור למצווה הפורמלית של תלמוד תורה. (הרחבה נוספת ראו כאן.) פסוקי דזמרה עשויים להיות בגדר חובה כהכנה לתפילה. (הרחבה נוספת ראו כאן.) ייתכן שהפסוק הראשון של קריאת שמע הוא חובה; בוודאי נכון לומר אותו כביטוי לקבלת עול מלכות שמיים. (הרחבה נוספת ראו כאן.) כאשר אישה מתחילה לומר את פסוקי דזמרה, עליה לומר ככל שביכולתה להגיד בזמן שיש לה. (הרחבה נוספת ראו כאן.) אמירת כל קריאת שמע ראויה לשבח. (הרחבה נוספת ראו כאן.)
יש היגיון בכך, אך ניתן להטיל ספק בכמה מהקדימויות:
לא כולם מסכימים עם המגן אברהם לגבי אמת ויציב, אך ברכות השחר אכן מחייבות, וברכות התורה חשובות ביותר. ניתן לומר את שני קטעים אלה במהלך הבוקר שלא כחלק מפרק הזמן הנתון לתפילת שחרית.
הפסוק הראשון של קריאת שמע, אשר אמירתו לוקחת מספר שניות בלבד (ולכמה דעות היא חובה), תמיד יכול להשתלב לפני תפילת שמונה עשרה.
חלק מהנשים, בעיקר אלה העוסקות באופן מתמיד בטיפול בילדים צעירים, אינן מתפללות את תפילת שמונה עשרה כלל, בהסתמכות על שיטת המגן אברהם. (הרחבה נוספת ראו כאן.)
מסיבות אלה, אנו מציעות את השינויים הבאים בסדר:
המדריך לקדימויות בתפילת שחרית
I. במהלך הבוקר (גם תוך כדי עיסוק בפעולות אחרות) אישה צריכה לנסות לומר את ברכות השכמת הבוקר, ברכות השחר וברכות התורה. אם לא יהיה בידה זמן נוסף לתפילה, עליה לומר גם את הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו").
II. כשיש לה חמש דקות או יותר להקדיש לתפילה, עליה להתפלל את תפילת שמונה עשרה. הקדימויות הן כדלקמן:
- 5–10 דקות: הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ותפילת שמונה עשרה לאחר מכן. (זה בעבור תפילת שחרית, הנאמרת עד חצות היום. אם היא מפספסת את זמן שחרית, היא עדין יכולה להתפלל תפילת שמונה עשרה של מנחה בצהריים.)
- 10–15 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ואמת ויציב ושמונה עשרה לאחר מכן.
- 15–20 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), קריאת שמע וברכותיה, שמונה עשרה ועלינו לשבח.
- זמן נוסף: ניתן לומר עוד מפסוקי דזמרה, את פרשיית קורבן התמיד או קטעים מסוף התפילה, כפי ראות עיניה של האישה.
קדימויות בהגעה באיחור לבית הכנסת ניתן למצוא כאן.
האם באמת יש טעם להתפלל כאשר אין זמן לומר את כל התפילה בשלמותה?
מבחינה הלכתית, עדיף להתפלל כמה שניתן מאשר לוותר על תפילה לחלוטין.
מבחינה רוחנית, תפילה חלקית אינה פחות חשובה. הרבנית אריאלה דיוויס מתארת תהליך שעברה מול התפילה, ואת המשמעות שהיא מוצאת במחויבות המחודשת שלה כעת.5
אריאלה דיוויס, 'הפחת רוח מחודשת בחיים על ידי מציאת זמן לתפילה', Ou.org
עם לידתו של ילדי הרביעי... היה נראה בלתי אפשרי למצוא זמן לתפילה בבוקר... לפני שלוש שנים, עמדתי לפני ה' בראש השנה... והתחייבתי להתפלל. מחויבות זו שינתה את חיי... כאשר התסכולים מכריעים אותי, אני מבינה עכשיו שאיני צריכה לשאת את הכל; אני גם לא יכולה לשלוט על הכל. אני יכולה לעשות את מיטב יכולתי, ולהשאיר את השאר לה'. כשאני עייפה, אני מבקשת מה' כוח ואנרגיה. כשאיני יודעת מה ההחלטה הנכונה בתור הורים, בעבודה עם עמיתים או עם בני קהילתי, אני מבקשת מה' בהירות, ואחרי התפילה, איכשהו, התשובות נראות מוחשיות יותר. כשהדברים נראים בלתי אפשריים, אני מבקשה מה' שישא אותי... אודה ואתוודה שאיני מתפללת מתוך הסידור כפי שהייתי מתפללת בצעירותי, ואני נצמדת לתפילות שנשים מחויבות בהן לפי המשנה ברורה. לא אשקר ואומר שכל תפילה היא חוויה עוצמתית וקורעת שמיים; בהחלט ישנם ימים בהם אני רק ממלמלת את התפילה. מה שאני יכולה לומר הוא שברוב רובם של הימים, אני מוצאת משמעות עצומה במילות התפילה, באופן שלא חוויתי מעולם לפני כן.
העמקה נוספת
הרב דוד ברופסקי, "הלכות תפילה, סדרה 2". ניתן למצוא כאן, כאן, וכאן.
הרב דוד ספרלינג, "נשים ותפילה בקוצר זמן". ניתן למצוא כאן.
מקורות
כדי לראות את המקורות האלו בהקשרם באתר ספריא, לחצו כאן!
סוף התפילה
טור אורח חיים הלכות נשיאת כפים ונפילת אפים סימן קלא
ורב נטרונאי כתב נפילת אפים בציבור על פניהם אחר התפלה רשות היא… לפי שהתפללנו בכל ענין שיוכל אדם להתפלל בישיבה ובעמידה ובנפילת אפים כאשר עשה משה רבינו דכתיב "ואשב בהר" וכתיב "ואנכי עמדתי בהר" וגו’ "ואתנפל לפני ה’". ומאחר שאין בנו כח להתפלל בענין אחר אנו אומרים "ואנחנו לא נדע".
ערוך השולחן אורח חיים סימן קלא סעיף ב
כתב הטור בשם רב נטרונאי גאון נפילת אפים רשות היא ולא חובה ע”ש [עיין שם] ולכן בנקל מבטלין אותה.
ברכות ד ע"ב
אמר רבי אלעזר אמר רבי אבינא: כל האומר תהלה לדוד בכל יום שלש פעמים – מובטח לו שהוא בן העולם הבא.
ספר שבולי הלקט ענין תפילה סימן מד
מצאתי בשם רבינו שלמה זצ”ל: מנהג הראשונים היה לשהות שעה אחת לאחר תפלתם כדתנן "חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת" וכו’ (ברכות ה, א). על זה הוסיפו לומר אשרי יושבי ביתך כלומר השוהין בביתך כמו "ותשבו בקדש" (דברים א, מו).
ספר שבולי הלקט ענין תפילה סימן מד
לדברי רבינו שלמה זצ”ל ובשעת שהייה לאחר תפילה הי’ מביאין ספרים וקורין בתורה ובנביא ובמשנה ובשמועות… וכיון שרבתה העניות והיו צריכין למעשה ידיהן לא יכלו לעסוק [בתורה] כל כך… ואעפ”כ [ואף על פי כן] היו קורין בנביא אלו שני פסוקים ובא לציון ואני זאת בריתי שיש בהן מעין קריאת התורה…
רש”י סוטה מט ע"א, אקדושה דסידרא
סדר קדושה שלא תקנוה אלא שיהו כל ישראל עוסקין בתורה בכל יום דבר מועט שאומר קריאתו ותרגומו והן כעוסקין בתורה וכיון שנוהג בכל ישראל בתלמידים ובעמי הארץ ויש כאן שתים קדושת השם ותלמוד התורה חביב הוא.
ערוך השולחן אורח חיים קלג, א
אמנם נהגנו לומר אח”כ [אחר כך] השבח הגדול של עלינו לשבח שאמרו הקדמונים שיהושע בן נון תקנו בכבישת יריחו והאר”י ז”ל הזהירו לאמרו אחר כל תפלה ובקול ומעומד ובשמחה…
קדימויות בקוצר זמן
כף החיים או”ח חלק א ע, א
נוהגות הנשים שיודעות ללמוד להתפלל כל סדר התפלה כמו האנשים אין פחות…
רשימת קדימויות מקובלת (כל קטע מתווסף לקטע הקודם לו בסדר שבו הוא מופיע)
1. שמונה עשרה. 2. הפסוק הראשון של קריאת שמע ואמת ויציב. 3. פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח). 4. ברכות השחר. 5. ברכות התורה והקטעים שאחריהן. 6. כל קריאת שמע וברכותיה. 7. פסוקי דזמרה נוספים.
המדריך לקדימויות בתפילת שחרית
I. במהלך הבוקר (גם תוך כדי עיסוק בפעולות אחרות) אישה צריכה לנסות לומר את ברכות השכמת הבוקר, ברכות השחר וברכות התורה. אם לא יהיה בידה זמן נוסף לתפילה, עליה לומר גם את הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו").
II. כשיש לה חמש דקות או יותר להקדיש לתפילה, עליה להתפלל את תפילת שמונה עשרה. הקדימויות הן כדלקמן:
- 5–10 דקות: הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ותפילת שמונה עשרה לאחר מכן. (זה בעבור תפילת שחרית, הנאמרת עד חצות היום. אם היא מפספסת את זמן שחרית, היא עדין יכולה להתפלל תפילת שמונה עשרה של מנחה בצהריים.)
- 10–15 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), הפסוק הראשון של קריאת שמע (ו"ברוך שם כבוד מלכותו"), ואמת ויציב ושמונה עשרה לאחר מכן.
- 15–20 דקות: פסוקי דזמרה מקוצרים (ברוך שאמר, 'אשרי', ישתבח), קריאת שמע וברכותיה, שמונה עשרה ועלינו לשבח.
- זמן נוסף: ניתן לומר עוד מפסוקי דזמרה, את פרשיית קורבן התמיד או קטעים מסוף התפילה, כפי ראות עיניה של האישה.
אריאלה דיוויס, 'הפחת רוח מחודשת בחיים על ידי מציאת זמן לתפילה', Ou.org
עם לידתו של ילדי הרביעי... היה נראה בלתי אפשרי למצוא זמן לתפילה בבוקר... לפני שלוש שנים, עמדתי לפני ה' בראש השנה... והתחייבתי להתפלל. מחויבות זו שינתה את חיי... כאשר התסכולים מכריעים אותי, אני מבינה עכשיו שאיני צריכה לשאת את הכל; אני גם לא יכולה לשלוט על הכל. אני יכולה לעשות את מיטב יכולתי, ולהשאיר את השאר לה'. כשאני עייפה, אני מבקשת מה' כוח ואנרגיה. כשאיני יודעת מה ההחלטה הנכונה בתור הורים, בעבודה עם עמיתים או עם בני קהילתי, אני מבקשת מה' בהירות, ואחרי התפילה, איכשהו, התשובות נראות מוחשיות יותר. כשהדברים נראים בלתי אפשריים, אני מבקשה מה' שישא אותי... אודה ואתוודה שאיני מתפללת מתוך הסידור כפי שהייתי מתפללת בצעירותי, ואני נצמדת לתפילות שנשים מחויבות בהן לפי המשנה ברורה. לא אשקר ואומר שכל תפילה היא חוויה עוצמתית וקורעת שמיים; בהחלט ישנם ימים בהם אני רק ממלמלת את התפילה. מה שאני יכולה לומר הוא שברוב רובם של הימים, אני מוצאת משמעות עצומה במילות התפילה, באופן שלא חוויתי מעולם לפני כן.
שו''ת
עיון בשאלות ותשובות שונה מקריאת מאמר. השו"ת תמציתי וממוקד, ולעיתים קריאה בו אף יעילה יותר כאשר רוצים לדעת את הנושא באופן מעשי. בשו"ת קיימת התייחסות אישית לפונה. קריאת שו"ת מאפשרת למידה וחיבור לנושא, הזדהות והזדמנות ללמידה משותפת במרחב הוירטואלי. לשליחת שאלה לחצו כאן!
שאלות בהשקפה
האם באמת יש טעם להתפלל כאשר אין זמן לומר את כל התפילה בשלמותה?
מבחינה הלכתית, עדיף להתפלל כמה שניתן מאשר לוותר על תפילה לחלוטין.
מבחינה רוחנית, תפילה חלקית אינה פחות חשובה. הרבנית אריאלה דיוויס מתארת תהליך שעברה מול התפילה, ואת המשמעות שהיא מוצאת במחויבות המחודשת שלה כעת.5
אריאלה דיוויס, 'הפחת רוח מחודשת בחיים על ידי מציאת זמן לתפילה', Ou.org
עם לידתו של ילדי הרביעי... היה נראה בלתי אפשרי למצוא זמן לתפילה בבוקר... לפני שלוש שנים, עמדתי לפני ה' בראש השנה... והתחייבתי להתפלל. מחויבות זו שינתה את חיי... כאשר התסכולים מכריעים אותי, אני מבינה עכשיו שאיני צריכה לשאת את הכל; אני גם לא יכולה לשלוט על הכל. אני יכולה לעשות את מיטב יכולתי, ולהשאיר את השאר לה'. כשאני עייפה, אני מבקשת מה' כוח ואנרגיה. כשאיני יודעת מה ההחלטה הנכונה בתור הורים, בעבודה עם עמיתים או עם בני קהילתי, אני מבקשת מה' בהירות, ואחרי התפילה, איכשהו, התשובות נראות מוחשיות יותר. כשהדברים נראים בלתי אפשריים, אני מבקשה מה' שישא אותי... אודה ואתוודה שאיני מתפללת מתוך הסידור כפי שהייתי מתפללת בצעירותי, ואני נצמדת לתפילות שנשים מחויבות בהן לפי המשנה ברורה. לא אשקר ואומר שכל תפילה היא חוויה עוצמתית וקורעת שמיים; בהחלט ישנם ימים בהם אני רק ממלמלת את התפילה. מה שאני יכולה לומר הוא שברוב רובם של הימים, אני מוצאת משמעות עצומה במילות התפילה, באופן שלא חוויתי מעולם לפני כן.
שו"ת
שמע
המשיכו למניין