חזרה לברכת המזון
מהו זימון? מי חייב בו? באילו מצבים נשים מזמנות?
תקציר
מהו זימון?
הזימון הוא פתיחה לברכת המזון, שמזמינה קבוצה של שלושה אנשים או יותר לברך את ברכת המזון יחד והופך את ברכת המזון לטקס דתי משותף. באופן עקרוני, המזמן אמור לברך את כל ברכת המזון בקול רם בעבור שאר המברכים.
מדוע שלושה?
בגמרא מובאים שני פסוקים שבהם המדבר היחיד מתנסח בלשון רבים כדי להזמין אחרים (לפחות שניים) לתת שבח לה'.
מהי ברכה משותפת לפני האכילה?
כאשר קבוצה מתיישבת לסעוד יחד ולאכול לחם, נחשב שמתקיימת בה קביעוּת כחבורה, המובילה למעמד הלכתי של אכילה משותפת. במצב זה יכול אחד האנשים לברך את ברכת המוציא בשם כל החבורה.
כיצד זימון קשור לכך?
חובת הזימון חלה בדרך כלל על קבוצה של שלושה אנשים או יותר שברכו את ברכת המוציא ביחד, או כאשר לפחות שניים מהם מסיימים לאכול לחם ביחד. הנוסח הנאמר בגוף ראשון רבים "נברך", מוסיף לקביעוּת החבורה ומתייחס אליה.
מי חייב בזימון?
בגמרא מובא כי "הכל חייבין בזימון", וכי "נשים מזמנות לעצמן", כלומר, בנפרד. יש לכך שתי פרשנויות עיקריות:
- קבוצה של שלוש נשים או יותר חייבת בזימון נפרד משלהן.
- קבוצה של שלוש נשים או יותר יכולות לקיים את מצוות הזימון, אך אינן חייבות בה. אישה חייבת בזימון רק כאשר היא סועדת עם שלושה גברים או יותר.
מהי ההלכה למעשה?
- כאשר גברים אינם נוכחים, או כאשר יש פחות משלושה גברים וישנן שלוש נשים או יותר, הנשים יכולות (או אולי חייבות) לזמן. הרב שלמה זלמן אוירבך ואחרים פוסקים שעל הגברים לענות לזימון הנשים במצב כזה.
- על נשים הסועדות יחד עם שלושה גברים או יותר להשתתף בזימון.
- כאשר ישנם בין שלושה לתשעה גברים (כלומר פחות ממניין), שלוש נשים יכולות לזמן בנפרד. אך בזימון של עשרה גברים או יותר, על הנשים להשתתף בו.
במאמר הבא נעמיק בשאלה האם גברים ונשים יכולים להצטרף לזימון מעורב, וכן נדון בנוסח הזימון עצמו.
העמקה
מאת לורי נוביק עמ מחקר של רבקה מנדלבאום | עריכה: הרב עזרא ביק, אילנה אלצפן, ושיינע גולדברג
תרגום: שיראל גרסון | עריכה בעברית: עדיה בלנק
מקור הזימון
במצבים מסוימים שבהם אנשים סועדים יחד, ברכת המזון כוללת גם את מצוות הזימון. מהו זימון? זוהי ברכה רבת פנים, ובעלת שני תפקידים עיקריים:
ראשית, הזימון מזמין קבוצת אנשים להתחבר יחד לשם ברכת המזון. הכלבו מרחיב על כך שהזימון מאפשר לנו להזמין ולהכין את הסועדים לשבח את ה' כקבוצה:
ספר כלבו סימן כה
וענין הזמון הוא ריבוי שבח וגדולה אל הש”י [השם יתברך] שמזמנין ומתרין זה את זה ומתועדין יחד להודות לו ולשבחו על שפע טובתו כדכתיב (תהלים ל"ד, ד) ונרוממה שמו יחדו
שנית, הזימון הופך את ברכת המזון לטקס משותף. רש"י כותב זאת, ומציין כי קיים הבדל בין אמירת ברכת המזון לאחר זימון ובין הוצאת אחר ידי חובת ברכת המזון:
רש”י ברכות מה ע"ב ד”ה ואמר רבי זירא…
…דכיון דאחד יוצא בברכת חברו אשמעינן [משמיע לנו] דאין זימון דאי יש זימון ברכת שניהם היא שהרי אומר נברך והוא עונה ברוך הוא.
כאשר מישהו מוציא אחר ידי חובה, כל אחד מהם מקיים מצווה אישית בו זמנית. בשונה מכך, משמעות הזימון היא שהברכה הופכת להיות משותפת לכולם.1
ככל הנראה לאור הבנה זו של הזימון כברכה משותפת, הרמב"ם כותב כי על המזמן לקרוא את כל ברכת המזון בקול רם בעבור כל הסועדים.
רמב”ם הלכות ברכות פרק ה, ב–ג
ואי זו היא ברכת הזימון? …מברך אחד מהם ואומר נברך שאכלנו משלו והכל עונין ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו, והוא חוזר ומברך ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו. ואחר כך אומר ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם הזן את העולם כולו בטובו עד שגומר ארבע ברכות והן עונין אמן אחר כל ברכה וברכה.
למרבה הצער, הצעתו של הרמב"ם מאתגרת ליישום בפועל, שכן היא דורשת ריכוז רב מצד הסועדים שיצטרכו לשמוע כדי לצאת ידי חובה. יש כיום כאלו שמקפידים שהמזמן יברך את ברכת המזון בקול, אך הנוהג הנפוץ הוא לחכות באמצע הברכה עד שהמזמן יברך בקול את החתימות של הברכות (לדוגמה "ברוך אתה ה' הזן את הכול"), בברכה הראשונה לפחות.2
בגמרא מובאות שתי אפשרויות נוספות לגבי המינימום הנדרש ליציאה ידי חובת זימון: הצטרפות לזימון עצמו בלבד, או הצטרפות עד סוף ברכת הזן.3
הלכה למעשה, השולחן ערוך פוסק כי המינימום הנדרש הוא לשמוע את הזימון עצמו, ומדגיש את היותו הזמנה והקדמה, בעוד שהרמ"א פוסק שעל אדם להצטרף לברכת הזן או לפחות לענות אמן בסופה.4 נראה להלן כי ישנן השלכות הלכתיות לשיטה שלפיה המזמן אמור, לפחות בתאוריה, להוציא את כלל הסועדים ידי חובת ברכת המזון.
בטרם נדון בהשלכות העולות מכך, נעמיק יותר במצוות הזימון, מקורה ומשמעותה.
המקור
בגמרא מובאת מחלוקת בשאלה האם חובת הזימון נלמדת מאותו המקור של מצוות ברכת המזון, ביחד איתה, או מפסוק אחר.
ברכות מח ע"ב
תנו רבנן: מנין לברכת המזון מן התורה? שנאמר… [וברכת] "את ה’ אלקיך" – זו ברכת הזמון,… רבי אומר: [אינו צריך], … ברכת הזמון – מ"גדלו לה’ אתי" [ונרוממה שמו יחדו].
לפי השיטה הראשונה, ייתכן שהזימון הוא חובה מדאורייתא; לשון הפסוק מצביעה על כך שהזימון מסייע לנו לקבל את פני השכינה לקראת ברכת המזון. לפי השיטה השנייה, המיוחסת לרבי יהודה הנשיא, חובת הזימון נלמדת מפסוק בתהילים המעודד אותנו להלל את ה' יחדיו.
חלק מן הראשונים, הראב"ד ביניהם, פוסקים כי זימון הוא מצווה מדאורייתא,5 בעוד שאחרים, כגון הרא"ה, סוברים שמצוות הזימון היא מדרבנן.6 לפי שיטה שלישית, שהוצעה על ידי המבי"ט, ישנה חובה מדאורייתא בזימון רק כאשר מדובר בברכה של לפחות עשרה גברים.7 (נחזור לדון בשאלת המגדר בנוגע לסוג כזה של זימון במאמר הבא).
גמרא אחרת מציגה שני מקורות אחרים מן התנ"ך לחובת הזימון כאשר שלושה אנשים או יותר סועדים יחד. אחד הפסוקים הוא אותו הפסוק שהובא על ידי רבי יהודה הנשיא לעיל. בשני הפסוקים, הדובר – אדם יחיד – משתמש בלשון רבים כדי להזמין לפחות שניים אחרים להלל עמו את ה'. ישנו מזמן אחד, ועוד שניים (או יותר) המצטרפים אליו, כך שיוצא שמדובר בשלושה אנשים (או יותר).
ברכות מה ע"א
משנה: שלשה שאכלו כאחת חייבין לזמן. …. גמרא: מנא הני מילי [מניין הדברים הללו]? אמר רב אסי: דאמר קרא [הפסוק] "גדלו לה’ אתי ונרוממה שמו יחדו". רבי אבהו אמר מהכא [מכאן]: "כי שם ה’ אקרא הבו גודל לאלקינו".
שני הפסוקים הללו מתאימים למבנה הזימון, שבו אדם אחד מזמין והשאר משתתפים בנתינת שבח לה'. מעבר לכך, כל אחד מהפסוקים מדגיש את אחד מתפקידיו העיקריים של הזימון: "כי שם ה' אקרא" מתמקד בתפקיד המזמן, ובהזמנת האחרים להכין את עצמם להצטרף לשבח. "גדלו לה' איתי" מתייחס לנתינת שבח לה' באופן טקסי ביחד, כקבוצה. הרב סולובייצ'יק מסביר את משמעות רעיון זה:
הרב יוסף דב סולובייצ'יק, "ערב מהולל – ליל הסדר", זמן חירותנו, עמ 33.
ישנו מוסד הלכתי נפלא, הזימון... הלכה זו מבקשת לתרגם למעשה טקסי את הרעיון בדבר הקהילה הנוצרת על ידי פעולת האכילה. הסעודה מיועדת לא רק להשביע את צרכיו הפיזים של האדם, אלא גם לחלץ אותו מפרישותו המוגנת ומבדידותו ולאפשר לו להצטרף אל ה"אתה". האכילה נעשית לכוח מלכד המביא יחדיו אנשים, אשר נעולים היו עד כה בעולמותיהם הקטנים, וממזג אותם לכלל קהילה. ההלכה מודעת לעובדה שאכילה בצוותא מאחדת בני אדם, מטפחת ידיות ומעצבת חבורה של אוכלים אשר עשויה בטווח הארוך להיעשות לקהילה של מבקשי ה', של אנשים המסורים לו.
הזימון מעצב, מרומם ואף חוגג את הקהילה הנותנת יחד שבח בברכה לה'.
ברכה משותפת
מהי בדיוק ברכה משותפת, ומתי תוגדר קבוצת סועדים כחבורה שיכולה לברך יחד?
נבחן ראשית את ברכות הנהנין. ככלל, אין אדם יכול לברך את ברכת הנהנין בעבור אדם אחר, אלא אם הוא חווה את אותה ההנאה באופן אישי.8 הדבר מתאים בזמנים של חוויה משותפת, כגון הרחת בשמים ביחד.
אך כאשר מדובר בהנאת אכילה, החוויה המשותפת היא מוגבלת, שכן פעולת האכילה היא אישית ועצמאית במהותה ולכן כל אדם נהנה מן המזון באופן שונה. בתלמוד הירושלמי מובא כי עניין זה גורם למורכבות בכל הנוגע להלכות ברכה ראשונה.
תלמוד ירושלמי ברכות פרק ו, ו
מה בין מוגמר [בשמים] ובין יין? מוגמר, כולן מריחין. יין, אחד הוא טועם.
אנו לומדים מן המשנה כי אדם יכול לברך ברכת הנהנין בשביל סועדים אחרים רק אם הם הסבו יחד (האופן המקובל שבו ישבו לסעודה רשמית בזמן המשנה). בגמרא מובא בבירור כי הכוונה לאכילה משותפת בחבורה. בדרך כלל, חבורה כוללת שלושה חברים או יותר.9
ברכות מב ע"א – מב ע"ב
משנה: היו יושבין – כל אחד מברך לעצמו, הסבו – אחד מברך לכולן. גמרא: ….הסבו – אין [כן], לא הסבו – לא. ורמינהו: עשרה שהיו הולכים בדרך, אף על פי שכולם אוכלים מככר אחד – כל אחד ואחד מברך לעצמו; ישבו לאכול, אף על פי שכל אחד ואחד אוכל מככרו – אחד מברך לכולם. קתני ישבו, אף על פי שלא הסבו! – אמר רב נחמן בר יצחק, כגון דאמרי: ניזיל וניכול לחמא בדוך פלן.
אפילו אם הם אינם מסבים יחד, הסכמה מפורשת לאכילה משותפת במקום מסוים יכולה להגדיר שלושה או יותר כחבורה. רש"י מסביר כי הסכמה זו בדיבור נחשבת להזמנה הלכתית, המובילה לאכילה משותפת רשמית – לקביעוּת.
רש”י ברכות מב ע"ב ד”ה בדוך פלן
במקום פלוני, דקבעו להם מתחלה מקום בדבור ועצה והזמנה – הוי קביעות, אבל ישבו מאליהן במקום אחד יחד – אינה קביעות
התוספות מוסיפים כי מאז שהסבה אינה הדרך הרגילה לאכול, ישיבה משותפת סביב שולחן אחד לאכילת לחם מספיקה כדי לאפשר ברכת המוציא אחת, משותפת.
תוספות ברכות מב ע"א ד”ה הסבו אחד מברך לכלן
ואנו אין לנו הסבה אלא בפת בלבד, ופת מהני אפי[לו] בלא הסבה, דדוקא לדידהו [להם] שהיו אוכלים בהסבה היו צריכים הסבה, אלא ישיבה שלנו הוי קביעות לנו כהסבה דידהו. שהם היו רגילים כל אחד להסב על מטתו ועל שלחנו, אבל עכשיו כולנו אוכלים על שלחן אחד, וכשאנו אוכלין יחד היינו קביעותינו…
כמו כן, בתוך ביתו הפרטי של אדם, כל בני הבית הסועדים באותו חדר נחשבים אוטומטית לחבורה.10 השולחן ערוך מסכם את ההלכות הללו ומצמצם אותן לברכת המוציא על לחם, שכן אכילת לחם נחשבת כאכילת קבע (בקביעוּת) כשלעצמה:
שולחן ערוך אורח חיים קסז, יא
אם היו שנים או רבים, אחד מברך לכולם, ודוקא הסיבו שהוא דרך קבע (הג״ה או בעל הבית עם בני ביתו דהוי כהסיבו – טור) אבל אם היו יושבים בלא הסיבה כיון שאינם נקבעים יחד כל אחד מברך לעצמו, ואם אמרו נאכל כאן או במקום פלוני כיון שהכינו מקום לאכילתן הוי קבע ואפילו בלא הסיבה. והאידנא שאין אנו רגילים בהסיבה ישיבה דידן בשלחן אחד או בלא שלחן במפה אחת הוי קביעות ואפילו לבני חבורה כהסיבה דידהו דמי. ולדידן אפילו קבעו מקום לאכילתן או בעל הבית עם בני ביתן לא מהני אא״כ [אלא אם כן] ישבו בשלחן א׳ או במפה אחת.
למעשה, כאשר קבוצת אנשים יושבת יחד לאכול לחם, הם נחשבים כחבורה כל עוד הם אינם מפוזרים.11 ההלכה מקילה אף יותר באשר לבני בית שאוכלים יחד, שכן במובן מסוים כולם סועדים סביב אותו השולחן, אפילו אם בפועל הם אינם יושבים זה לצד זה.
כאשר חבורה יוצאת ידי חובת ברכת המוציא מפי אדם אחד שמברך והשאר עונים אמן, הברכה עצמה היא משותפת, ומגדירה את כל הסועדים המשתתפים בסעודה כגוף הלכתי אחד.
רא”ה ברכות מב ע"ב
והוי יודע כלל לברכת הנהנין…אינו מוציא אלא בשהן דרך קביעות וחבורה לפי שהן כגוף אחד וחשובין כאלו כל אחד ואחד מברך…
ברכת המוציא בשם החבורה דומה לברכת המזון המשותפת המתאפשרת באמצעות הזימון.
בתום הסעודה
הגדרת החבורה באופן שאחד יכול לברך המוציא בעבור כולם מתאימה במידה רבה גם לזימון בתום הסעודה. אף ששיטתו לא התקבלה להלכה, רש"י אפילו מציע שלא די בשני אנשים כדי להצטרף לברכת המוציא אחת, כשם שלרוב שניים אינם מספיקים לזימון:
רש”י ברכות מה ע"ב ד”ה מצוה ליחלק
[שנים שאכלו כאחת] מצוה ליחלק – ולברך כל אחד בפני עצמו, בין ברכת המוציא בין ברכת המזון.בהמשך של הגמרא לעיל, בעלי התוספות טוענים כי הסבה מגדירה קבוצה כחבורה, בין אם לעניין ברכת המוציא ובין אם לעניין ברכת המזון:
תוספות ברכות דף מב ע"א ד”ה הסבו אחד מברך לכלן
…בגמרא משמע דמיירי [שמתעסקים] בין בברכת המוציא בין בברכת המזון…
עניין שייחודי לזימון הוא שברגע שמתחייבים בזימון, אסור לגרום לכך שאחד הסועדים או חלק מהם לא יוכלו להשתתף בזימון. משום כך מובא במשנה כי קבוצה של שלושה, ארבעה או חמישה שסעדו יחד לא ייפרדו עד לאחר הברכה, בעוד שקבוצה של שישה יכולה להתפצל לשתי קבוצות של שלושה אנשים. (נלמד על מקרה שבו סועדים יחד מניין גברים במאמר הבא.)
משנה ברכות ז, ד
שלשה שאכלו כאחד אינן רשאין ליחלק וכן ארבעה וכן חמשה ששה נחלקין …לפי השולחן ערוך, הלכה זו חלה כבר מאז שהקבוצה בֵּרכה ברכת המוציא משותפת, עוד לפני שסעדו יחד.
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ד
לפי השולחן ערוך, הלכה זו חלה כבר מאז שהקבוצה בֵּרכה ברכת המוציא משותפת, עוד לפני שסעדו יחד. שלשה שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא…ואפילו לא אכל עדיין כזית פת, אינם רשאים ליחלק.
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ד
שלשה שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא…ואפילו לא אכל עדיין כזית פת, אינם רשאים ליחלק.
לפי דעות מסוימות, חובת הזימון חלה אפילו אם הקבוצה רק הסכימה לאכול יחד כחבורה.12 בחלק מן המקרים, חז"ל הגמישו את ההגדרות לפיהן קבוצה נחשבת לחבורה, מעבר להגדרת קבוצה לברכת המוציא משותפת.13
הרמב"ן אף מציע שקבוצה יכולה להיחשב כחבורה לעניין זימון אפילו ללא קביעוּת רשמית.
חידושי הרמב”ן ברכות נ ע"א
ועוד פירשנו למעלה (מ”ה א’) שאין צריך לשלשה שאכלו כאחת להסיבה ולא לקביעות מקום אלא כל שאכלו כאחת מזמנין.
למעשה, אנשים שהחלו את הסעודה בנפרד אך התחברו לאחר ברכה ראשונה נחשבים גם הם כחבורה לעניין זימון, כל עוד הם מסיימים את הסעודה יחד.14
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ב
אפילו לא הוקבעו מתחלה כולם לאכול יחד… אינם רשאים ליחלק כיון שהם קבועים יחד בגמר האכילה…
מספיק אפילו ששניים יסיימו לאכול כדי שהשלישי יחויב לקחת פסק זמן מסעודתו כדי להשתתף בזימון שלהם.15
מקרה אחרון שבו קבוצה יכולה לזמן הוא כאשר כל אחד מחבריה חויב בזימון לפני כן, באכילה עם קבוצה אחרת, וטרם זימן.16 זוהי דוגמה מדהימה, מאחר שהקבוצה המדוברת כלל לא סעדה יחד!
מדוע שהגדרת חבורה לעניין זימון תהיה גמישה יותר במקרים מסוימים מאשר ההגדרה לעניין ברכת המוציא משותפת?
מהותו של הזימון, הכולל הזמנה והיענות, יוצרת קביעוּת בקרב הסועדים, באופן דומה אך לא זהה לכוונה המפורשת לאכול יחד. ייתכן שהמצב האידיאלי מבחינה הלכתית הוא להתחיל סעודה ולאכול אותה יחד עד סופה עם אותה חבורה, אך לזימון ישנו היבט חברתי שאינו קיים בברכת המוציא. כל זימון תלוי בנוכחות החבורה וגם מעצב אותה, ונוסח הזימון מתייחס ישירות לאותה חבורה בהזמנה "נברך".
חיוב
מי חייב ביצירת חבורה לזימון? בברייתא מובא כי "הכל חייבין", בעוד שבברייתא אחרת כתוב שקבוצת נשים מזמנת בנפרד. הגמרא בערכין עושה את החיבור בין שתי הברייתות:
ערכין ג ע"א
"הכל חייבין בזימון" לאתויי מאי [לרבות מה]? לאתויי [לרבות] נשים ועבדים, דתניא: נשים מזמנות לעצמן, ועבדים מזמנין לעצמן.
מפשט החיבור בין הברייתות עולה כי על חבורת נשים לזמן. רבנו אשר פוסק כך להלכה, כיוון שאינו רואה סיבה לפטור נשים מחובת הזימון:17
רא”ש ברכות ז, ד
ונ”ל ההיא דערכין ע”כ [על כרחך] לחיובא הוא דמרבי להו מדקתני הכל חייבין…ועוד כיון דנשים חייבות בבהמ”ז [בברכת המזון] או מדאורייתא או מדרבנן למה לא יתחייבו בזימון כמו אנשים?
פסיקתו זו אינה מתיישבת על דעת התוספות, לאור העובדה שבתקופתם זימון נשים היה דבר נדיר. משום כך, הם מסיקים שכוונת הברייתא היא שנשים יכולות לבחור אם לקיים את מצוות הזימון, אך אינן חייבות בכך. הם מוצאים תמיכה נוספת להבנתם בהמשך הברייתא, כפי שהיא מופיעה במסכת ברכות:
ברכות מה ע"ב
נשים מזמנות לעצמן, ועבדים מזמנים לעצמן, נשים ועבדים וקטנים אם רצו לזמן – אין מזמנין
מפשט הברייתא עולה כי שלוש נשים או שלושה עבדים יכולים לזמן, אך קבוצה שהיא שילוב של נשים, עבדים וקטנים לא תוכל לזמן, אפילו אם כל חברי הקבוצה מעוניינים בכך. התוספות מביאים את הביטוי "אם רצו" כבסיס לכך שגם זימון נשים שהוזכר בתחילת הברייתא הוא בגדר רשות.
תוספות מה ע"ב ד”ה שאני
וקשה, אמאי לא נהגו [הנשים בזימון]? מדקתני "מזמנות" משמע דקאמר 'חייבות לזמן'. וי”ל [ויש לומר] ד"נשים מזמנות לעצמן" היינו אם רצו לזמן מזמנות. וכן משמע קצת הלשון מדקתני בסמוך "נשים ועבדים אם רצו לזמן אין מזמנין"… והא דקאמר בריש ערכין (דף ג ע"א ושם) "הכל מחוייבין בזימון לאתויי נשים" לענין רשות קאמר, ולא לענין חובה.
אף שבעלי התוספות מציגים עמדה חד משמעית ונראה כי אין להם ספק שהבנתם את הברייתא מתיישבת עם הגמרא במסכת ערכין, הם אינם מסבירים זאת באופן מפורט. כיצד ניתן ליישב את דעת התוספות שחבורת נשים יכולה לזמן אם רוצה, עם לשון המשנה ש"הכל חייבין בזימון"? הסמ"ג מתייחס לפער הזה בהביאו ציטוט של הר"י, אחד מגדולי התוספות:
ספר מצוות גדול עשין סימן כז
…ונשים מזמנות לעצמן כדגרסינן בפ”ק [בפרק קמא] דערכין (ג, א ע”ש בתו’ [עיין שם בתוספות]) "הכל חייבין בזימון לאתויי נשים ועבדים דתניא נשים מזמנות לעצמן ועבדים לעצמן", ותימא דבריש שלשה שאכלו מסיק דנשים מזמנות לעצמן רשות ואומר ר”י דלעצמן דווקא רשות אבל כשאוכלין עם האנשים חייבות ויוצאות בזימון שלנו ואין מברכות לעצמן ופעמים היה אומר ר”י לנשים שלא לברך ויוצאות בזימון האנשים.
הר"י סובר שלפי הגמרא בערכין, נשים חייבות בזימון רק כאשר הן סועדות ביחד עם שלושה גברים או יותר, וחייבות להצטרך לזימון הגברים. בעבור חבורה של נשים בלבד, הזימון הוא בגדר רשות.
מדוע? אולי מאותה הסיבה שבגללה נשים לא נהגו לזמן מרצון:
משנה ברורה סימן קצט, טז
י”ל [יש לומר] הטעם דלא רצו חכמים להטיל עליהם חיוב ברכת הזימון כשהם בפ”ע [בפני עצמן] משום שאינו מצוי כ”כ [כל כך] שיהיו בקיאות בברכת הזימון.
בהנחה שנשים חייבות בזימון מדרבנן, חז"ל יכלו לפטור נשים, שאולי לא היו בקיאות בנוסח הזימון, ממצווה זו. חוסר בקיאות זה לא יהווה בעיה בעת הזימון בנוכחות גברים.
הלכה למעשה
השולחן ערוך פוסק כדברי הסמ"ג, וכותב כי בחבורה של נשים בלבד הזימון הוא בגדר רשות, אך כאשר ישנו זימון של גברים גם נשים הסועדות בנוכחותם חייבות בזימון.
שולחן ערוך אורח חיים קצט, ז
נשים מזמנות לעצמן, רשות. אבל כשאוכלות עם האנשים, חייבות ויוצאות בזמון שלנו.
במקרה זה, האישה יוצאת ידי חובתה בכך שהיא משתתפת בזימון הגברים.
א. זימון נשים בלבד – השיטה שלפיה זימון נשים הוא בגדר רשות נפסקה להלכה. עם זאת, הגר"א פוסק ששלוש נשים היושבות לסעוד ביחד חייבות בזימון:
ביאור הגר”א אורח חיים קצט
…ודברי הרא”ש עיקר וכ”כ תר”י ע”ש [וכך כתבו תלמידי רבנו יונה עיין שם].
לאור שיטה זו, הבן איש חי מעודד נשים הסועדות יחד לזמן, אף שזימון נשים לא היה נהוג בקרב קהילות רבות:18
בן איש חי פרשת קרח סעיף יג
ראוי שכל אדם ילמד לנשי בני ביתו שיהיו מזמנות לעצמן כשהם אוכלים בשלושה.
מתוך דברים אלו עולה דיון הלכתי בשאלה האם שלוש נשים או יותר שאכלו יחד אמורות לזמן בנוכחות גבר או שניים. הרב משה שטרנבוך אינו מעודד זאת. לדעתו, גברים ונשים אינם מזמנים יחד בשל חשש לצניעות (עניין שבו אנו דנות במאמר הבא), וכי שלוש נשים אינן חייבות בזימון כאשר הן סועדות עם גברים הפטורים מזימון. הוא מוסיף כי אל לנשים לזמן כאשר הן אינן חייבות בכך, מאחר שהדבר עשוי להיראות כ'יוהרה' (יהירות רוחנית), שינוי מנהג קיים, ואף להיחשב לברכה לבטלה.
תשובות והנהגות ד, נא
…נלע”ד [נראה לפי עניות דעתי] לצדד דאף לדעת הגר”א ד”נשים מברכות לעצמן” חובה, היינו כשהן “לעצמן” כלומר שאין אנשים עמהם, אבל כשהם עם אנשים…הנשים אינן חייבות בזימון. דחיוב זימון הוא חל על כל האוכלים כחדא, אבל בהיותם יחד עם האנשים דבעי צניעותא כיון דלא חשיבי ככולם שאכלו כאחד, תו לא מחייבו בזימון. ואף דהכא איכא ג’ נשים לבד וא”צ [ואין צורך] לצירוף האנשים, מ”מ [מכל מקום] לא חילקו חכמים לומר שהנשים יהו חייבות ואנשים פטורים…ונשאלתי אם רוצות להחמיר ולזמן כדי לצאת מכל ספק אי שפיר עבדי. ולענ”ד [ולפי עניות דעתי] יש לחוש בזה מכמה פנים, חדא, שמא איכא בזה חשש יוהרא, ועוד דג’ נקרא רבים, וא”כ [ואם כן] אולי יש בזה “לא תתגודדו” כשמקצתן נוהגין להחמיר נגד מנהג העיר, ומה עוד שלע”ד [שלפי עניות דעתי] יש לחשוש כאן לאיסור ברכה לבטלה…
הרב דוד כהן פוסק כי באופן תיאורטי הגברים יכולים לענות לזימון הנשים באופן שבו עונה לזימון מי שלא לקח חלק בארוחה: "ברוך ומבורך שמו תמיד לעולם ועד", אך שלמעשה זה לא ראוי.19
בניגוד לכך, הרב שלמה זלמן אוירבך פוסק שקבוצת נשים אכן יכולה לזמן גם בנוכחות גבר או שניים. במקרה זה, הוא פוסק כי על אישה לזמן – ועל הגברים לענות לה.
הרב דוד אוירבך, הליכות ביתה יב, ז
שלש נשים שאכלו ביחד עם איש אחד או שנים, נכון שאחת מהן תברך ברכת הזימון ולא האיש, אבל וודאי רשאי האיש לענות אחריהן … [הערה יד]… מדודי הגרש״ז שליט״א שמעתי דאם הנשים בקיאות לזמן בעצמן הרי אין נכון לכתחילה להוציא [האיש] מי שהוא בקי לברך בעצמו [הנשים]…אבל נראה פשוט שגם האיש אע״פ [אף על פי] שאין עליו חובת זימון וכנ״ל מ״מ [מכל מקום] יכול לענות אחריהן…וכן שמעתי מדודי הגרש״ז שליט״א.
כך פסק גם הרב אהרן ליכטנשטיין.20 עם זאת, אף שהגברים עונים לזימון, הם מברכים את ברכת המזון לעצמם, מאחר שייתכן כי נשים חייבות בברכת המזון רק מדרבנן, והדבר משפיע על יכולתן של נשים להוציא גבר ידי חובת ברכת המזון.
ב. סעודה בנוכחות גברים – כאשר נשים סועדות בנוכחות שלושה גברים או יותר, ומתוך כך חייבות בזימון, פוסק כף החיים שעל אחד הגברים לזמן. זאת משום שהזימון כרוך באפשרות להוציא את כלל הסועדים ידי חובת ברכת המזון, וייתכן שנשים חייבות בברכת המזון רק מדרבנן.21
כף החיים אורח חיים קצט, כד
ויוצאות בזימון שלנו. משמע דדוקא האנשים אומרים ברכת הזימון והנשים יוצאות אבל לא בהיפך שהנשים יאמרו ברכת הזימון והאנשים יוצאים. והטעם נ”ל [נראה לי] משום דהנשים ספק אם הם חייבים מה”ת [מן התורה].
ראינו לעיל שהר"י הזהיר נשים מאמירת ברכת המזון לבד כאשר קיים זימון גברים, ופסק שעל אישה במקרה כזו לענות לזימון ולהצטרף לברכת המזון של החבורה. בפועל, רבים מקילים בכך. הרב משה פיינשטיין כתב בתשובה שיש ללמד זכות על אישה שאינה מצטרפת לזימון גברים, שכן יש דברים רבים שהיא עשויה להיות טרודה בהם במהלך הארוחה, כגון הטיפול בילדים, מה שיפריע לקביעותה בחבורה.
שו”ת אגרות משה או”ח ה, ט, י
אם נשים שאכלו עם שלושה אנשים חייבות לענות בברכת הזימון: בדבר נשים כשאכלו בשלחן עם ג’ אנשים, חייבות לענות ברכת הזימון, כמפורש בסימן קצ”ט סעיף ז’. אבל בחול, שליכא ברוב המקומות סעודה קבועה לאכול כולן ביחד, והיא טרודה בעשיית האוכלין ובהגשתן להשלחן לכל אחד, אין כוונתה לישב לאכול ביחד. וכ”ש [וכל שכן] כשיש לה ילדים קטנים שמטרידין אותה, ואין לה פנאי לקבוע אכילתה אפילו בפני עצמה, וכ”ש [וכל שכן] שלא עם אחרים, בחול שכל אחד ממהר באכילתו, שא”כ [שאם כן] הא לא שייכא כלל לאכילתן. ומזה נמשך שאף אם אירע לפעמים שגם האשה היה לה פנאי לאכול בקביעות, לא הורגלו הנשים לענות לזימון.
הרב פיינשטיין מתייחס לקולא זו רק לימי החול, בהם הסעודות הן לרוב פחות רשמיות.22 ככלל, על נשים לעשות מאמץ להשתתף בזימון, ועל גברים לשתף נשים שאכלו עמם בזימון גם אם פירוש הדבר להמתין עד שהנשים יחזרו לשולחן.
מקרה יוצא מן הכלל הוא מצב שבו שלוש נשים או יותר סועדות עם שלושה עד תשעה גברים (כלומר, כשאין מניין של עשרה גברים, שבו יתאפשר זימון בשם, עליו נלמד במאמר הבא). במקרה כזה, מותר לנשים להתפצל ולזמן בנפרד, כשם שקבוצה של שלושה גברים יכולה לזמן בנפרד כאשר ישנם עוד שלושה עד שישה גברים.
שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן קצט, ו
נשים האוכלות עם ג’ אנשים שחייבים לזמן חייבות גם הם לזמן עמהם ואם הם שלש ורצו ליחלק לזמן לעצמן הרשות בידם (אם האנשים הם פחות מי’ שאינם מזמנים בשם…).
מאחר שנשים הסועדות יחד עם גברים חייבות בזימון, הנשים יכולות להתפצל ולזמן בנפרד וכך לקיים את חובתן בזימון.23
מדוע זימון נשים אינו נפוץ יותר?
גם אם לא נאמץ את השיטה שזימון נשים הוא חובה, הוא עדיין בגדר אופציה הלכתית, ואנו מעודדים קיום מצוות מרצון של נשים בתחומים רבים. אך מדברי התוספות וגם דברי ערוך השולחן, נראה ברור כי זימון נשים לא היה רווח בדורות הקודמים.
הדבר ככל הנראה היה קשור לחוסר בהשכלה ובלימוד של נשים. בימינו, נשים זוכות להזדמנויות רבות הרבה יותר לקבלת חינוך יהודי ודתי. מדוע, אם כן, זימון נשים לא הפך לנפוץ יותר?
ייתכן שזה בגלל שרוב הנשים אינן מודעות לכך שהדבר מותר מבחינה הלכתית, וחוששות שזימון נשים הינו שנוי במחלוקת. או אולי משום שהובלת טקס דתי נחשבת כעניין השמור לגברים בלבד. או שאולי זאת פשוט נגזרת של העובדה שהנוסח בברכונים משתמש לרוב בלשון זכר בלבד.
תהא הסיבה אשר תהא, המסר המועבר הוא שזימון אינו נועד בעבור נשים. כפי שמציינת ד"ר מירב טובול כהנא, יש נשים שעלולות להימנע מלזמן מחשש שיוגדרו כפמיניסטיות:
מירב טובול כהנא, נשים בברכת הזימון, טללי אורות טו (תשס”ט)
בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לתופעה שנשים שאכלו יחד ונתחייבו בברכת המזון מזמנות לפני הברכה. יחד עם זאת לא מעט פעמים אני שומעת מתלמידותיי שאינן נוהגות כך בנימוק “איננו פמיניסטיות.” בירור הדין ההלכתי של שייכות נשים לברכת הזימון מוחמץ….
התייחסות בכבוד למנהגים הקיימים ולתחושותיהם של האנשים הסובבים אותנו היא חשובה מאוד, והיא סיבה טובה לא לחייב נשים לזמן. עם זאת, קשה יותר להבין מדוע לא מלמדים נשים לזמן או מדוע לא מעודדים את זה, לפחות כאשר נשים סועדות בנפרד, במיוחד לאור העובדה שייתכן שנשים חייבות בזימון.
כפי שכותבת ד"ר טובול כהנא, זימון נשים הופך לדבר שבשגרה במסגרות רבות יותר ויותר, והוא עתיד להיות רווח אף יותר ככל שנשים וגברים יעמיקו בנושא וילמדו אותו.
במאמר הבא נשאל אם גברים ונשים יכולים להצטרף לזימון משותף, ונבחן את נוסח הזימון.
העמקה נוספת
- וולובלסקי, יואל ב., "אכילה בחבורה: חקירת הנושא", Tradition 16:3 (Spring, 1977), pp. 75-82.. ניתן למצוא כאן.
- זיבוטופסקי, ארי ז ונעמי, "מה נכון בנוגע לזימון נשים". Judaism, Sept. 22, 1993., ניתן למצוא כאן.
- טובול כהנא, מירב, "נשים בברכת הזימון", טללי אורות טו (תשס"ט).
- פרידמן, הרב מרדכי, "אופיו של זימון", תורת הר עציון. ניתן למצוא כאן.
הערות
גרי”ד סולובייצ’יק, “בעניין אחד מברך ברכת המזון לכולם” שיעורים לזכר אבא מרי ב
…דבעצמה של ברכת המזון נאמרו שתי חלויות ברכה: א) חפצא של ברכת המזון של יחידים, על פי גזירת הכתוב ד״ואכלת ושבעת וברכת״ (בלשון יחיד); ב) חפצא של ברכת המזון בחבורה על ידי זימון על פי גזירת הכתוב ״גדלו לה׳ אתי ונרוממה שמו יחדו,״ אשר לגביו חלות קיום ״יחדו״ הוא יסוד היסודות. חלות זימון נקבעה בעצם מהותה של ברכת המזון, המהווה חפצא מיוחד של ברכת המזון בזימון, בחלות שם ״יחדו.״
משנה ברורה קפג, כז–כח
נכון הדבר – היינו אף דמדינא היה יותר נכון שישמעו המסובין כל הבהמ”ז [ברכת המזון] מפי המזמן והוא יוציאם בברכתו ובעצמן לא יברכו כלל מ”מ בעבור שמצוי בעו”ה [בעוונותינו הרבים] שהמסובין מסיחין דעתם ואינם מכוונין לדברי המברך כלל ונמצא שחסר להם בהמ”ז [ברכת המזון] לגמרי ומבטלין עשה דאורייתא בידים לכך נכון כהיום יותר שהמסובין יאמרו בעצמן בלחש כל מלה ומלה עם המברך כדי שיברכו יחדו ונקרא עי”ז [על ידי זה] ברכת זימון ומתקיים מה שאמר הכתוב גדלו לה’ אתי ונרוממה שמו יחדו דמזה ילפינן ברכת זימון… המברך צריך לברך ברכה ראשונה עכ”פ [על כל פנים] בקול רם כדי שישמעו המסובין והם יאמרו בלחש עמו מלה במלה ורק בסיום הברכה יקדימו לסיים כדי שיענו אמן כמו שכתב רמ”א…
ברכות מו ע"א
עד היכן ברכת הזמון? רב נחמן אמר: עד נברך; ורב ששת אמר: עד הזן.
4. סוגיה זו עולה בדיון על אחד משלושה גברים הסועדים יחד, שצריך להפסיק את אכילתו כדי להשתתף בזימון של אחרים, כאשר השאלה היא איזה חלק מן הזימון עליו לשמוע לפני שהוא שב לסעודה:
שולחן ערוך אורח חיים ר, ב
אינו צריך להפסיק אלא עד שיאמר: ברוך שאכלנו משלו וכו’, וחוזר וגומר סעודתו בלא ברכה בתחלה. הגה: וי”א [ויש אומרים] שצריך להפסיק עד שיאמר: הזן את הכל, וכן נוהגין (הרא”ש ותוס’ והר”י בשם בה”ג והטור).אלא המברך צריך לברך ברכה ראשונה עכ”פ [על כל פנים] בקול רם כדי שישמעו המסובין והם יאמרו בלחש עמו מלה במלה ורק בסיום הברכה יקדימו לסיים כדי שיענו אמן כמו שכתב רמ”א ועיין במ”א [במגן אברהם] שהוא מצדד להורות כהתשב”ץ שס”ל [שסבירא ליה] דעד הזן את הכל צריכין לשתוק ולשמוע ולכוין לצאת מן המברך [ומשם ואילך יברכו בעצמן בלחש עם המברך] דעד שם היא ברכת הזימון אבל אין אנו נוהגין כן ומ”מ [ומכל מקום] הטוב והישר כשיודע במסובין שיכוונו לדבריו לעשות כהתשב”ץ רק שיודיע להם מתחלה שיכוונו לצאת וגם הוא יכוון להוציאם ודוקא כשהשומעים כלם מבינים לשון הקדש דאל”ה [דאם לאו הכי] בודאי טוב יותר שיברכו בעצמן כל הבהמ”ז [ברכת המזון] ולא לצאת מן המברך [א”ר]
משנה ברורה סימן קפג, כח
אלא המברך צריך לברך ברכה ראשונה עכ”פ [על כל פנים] בקול רם כדי שישמעו המסובין והם יאמרו בלחש עמו מלה במלה ורק בסיום הברכה יקדימו לסיים כדי שיענו אמן כמו שכתב רמ”א ועיין במ”א [במגן אברהם] שהוא מצדד להורות כהתשב”ץ שס”ל [שסבירא ליה] דעד הזן את הכל צריכין לשתוק ולשמוע ולכוין לצאת מן המברך [ומשם ואילך יברכו בעצמן בלחש עם המברך] דעד שם היא ברכת הזימון אבל אין אנו נוהגין כן ומ”מ [ומכל מקום] הטוב והישר כשיודע במסובין שיכוונו לדבריו לעשות כהתשב”ץ רק שיודיע להם מתחלה שיכוונו לצאת וגם הוא יכוון להוציאם ודוקא כשהשומעים כלם מבינים לשון הקדש דאל”ה [דאם לאו הכי] בודאי טוב יותר שיברכו בעצמן כל הבהמ”ז [ברכת המזון] ולא לצאת מן המברך [א”ר]
כתוב שם לראב”ד ברכות מד ע"א
ברכת זימון שהיא מן התורה…
חידושי הרא”ה ברכות מה ע"א
דמוסיפין ברכת זמון, ומדרבנן הוא ודאי וקרא אסמכתא בעלמא…
קרית ספר הלכות ברכות פרק ה
ברכת זמון ילפינן מדכתיב “את ה’ אלקיך” ונראה דהיינו ברכת זמון בעשרה או יותר דמזכירין את ה’ דהכי משמע קרא “את ה’ אלהיך”…עשרה שאכלו כאחת כדי שביעה אינם רשאין ליחלק דחל עליהם חובת זימון מדאוריתא דכתיב “את ה’ אלהיך” והוי דבר שבקדושה וצריך עשרה …
ראש השנה כט ע"א
תני אהבה בריה דר’ זירא כל הברכות כולן אע”פ [אף על פי] שיצא מוציא חוץ מברכת הלחם וברכת היין שאם לא יצא מוציא ואם יצא אינו מוציא…חוץ מברכת הלחם והיין – ושאר ברכת פירות וריחני…
רש”י שם
חוץ מברכת הלחם והיין – ושאר ברכת פירות וריחני…
ברכות מה ע"ב
אמר אביי, נקיטינן: שנים שאכלו כאחת – מצוה ליחלק.מצוה ליחלק – ולברך כל אחד בפני עצמו, בין ברכת המוציא בין ברכת המזון.
רש”י שם
מצוה ליחלק – ולברך כל אחד בפני עצמו, בין ברכת המוציא בין ברכת המזון.
רא”ש ברכות ו, לג
אחד מברך לכולן ירושלמי ריב”ל אומר בשבועה (כך) [הבן] היא מתניתין באורחים. הא בעל הבית בתוך ביתו לא. פי[רוש] דבע”ה [דבעל הבית] שכל בני ביתו נגררין עליו אין צריכין הסיבה כי כולן סומכים עליו:
בית יוסף אורח חיים סימן קסז
… דכל בלא ישיבה לא הוי קבע כלל ואין אחד פוטר את חבירו.והגר”א בביאורו כתב דאגב שיטפיה מקודם העתיק המחבר בשלחן אחד וכו’ ובאמת לא בעינן כלל שלחן אחד או מפה אחת היכא שקבעו מתחלה לאכול יחד או בעה”ב [בעל הבית] עם בני ביתו אלא כל שיושבין ואוכלין ביחד דהיינו שאינם מפוזרים אחד הנה ואחד הנה מצטרפים וכמו בסי”ב [בסימן יב] ודלא כמ”א [כמגן אברהם].
ביאור הלכה קסז, יא, ד”ה אלא אם כן ישבו בשלחן אחד
והגר”א בביאורו כתב דאגב שיטפיה מקודם העתיק המחבר בשלחן אחד וכו’ ובאמת לא בעינן כלל שלחן אחד או מפה אחת היכא שקבעו מתחלה לאכול יחד או בעה”ב [בעל הבית] עם בני ביתו אלא כל שיושבין ואוכלין ביחד דהיינו שאינם מפוזרים אחד הנה ואחד הנה מצטרפים וכמו בסי”ב [בסימן יב] ודלא כמ”א [כמגן אברהם].
תלמוד ירושלמי ברכות ז ,א
וכה איתמר חייבין לזמן. שמואל אמר כאן בתחלה כאן בסוף. אי זהו בתחילה ואי זהו בסוף. תרין אמורין. חד אמר נתנו דעת לאכול זהו בתחילה. אכלו כזית זהו בסוף. וחרנה אמר אכלו כזית זהו בתחילה. גמרו אכילתן זהו בסוףאבל נראה למורי הרב נר”ו לפרש בענין אחר דמאי דקתני שלשה שישבו לאכול אינן רשאין ליחלק ר”ל [רצונו לומר] שישבו מתחלה בהזמנה אחת וגמרו בדעתן לאכול ביחד אבל לא ברכו המוציא וקמ”ל [וקא משמע לן] שאע”פ [שאף על פי] שלא התחילו עדיין לאכול ולא ברכו המוציא אינן רשאין ליחלק ותלמוד שלנו שאמר שישבו ולא אמר שאכלו סובר כמו האמורא שאומר בירושלמי [נתנו דעתן לאכול זהו בתחלה] ואע”פ [ואף על פי] שמדברי הירושלמי אין הכרע לפסוק הלכה כזה הלשון יותר מן האחר כיון שהתלמוד שלנו אנו רואים שסובר כמו זה הלשון נפסוק הלכה כמותו ונאמר שאע”פ [שאף על פי] שלא אכלו כלל שעדיין לא ברכו המוציא כיון שגמרו בדעתם מתחלה לאכול ביחד אע”פ [אף על פי] שאכלו אח”כ [אחר כך] כל אחד ואחד בפ”ע [בפני עצמו] אינן רשאין ליחלק ולברך כל אחד ואחד בהמ”ז [ברכת המזון] לעצמו אלא יש להם לברך ביחד כדי שיפטרו עצמן מזימון …. כיון שקבלו עליהם לעשות מצוה יש להם לקיימה …
רבינו יונה על הרי”ף ברכות לז ע"א בדפי הרי”ף
אבל נראה למורי הרב נר”ו לפרש בענין אחר דמאי דקתני שלשה שישבו לאכול אינן רשאין ליחלק ר”ל [רצונו לומר] שישבו מתחלה בהזמנה אחת וגמרו בדעתן לאכול ביחד אבל לא ברכו המוציא וקמ”ל [וקא משמע לן] שאע”פ [שאף על פי] שלא התחילו עדיין לאכול ולא ברכו המוציא אינן רשאין ליחלק ותלמוד שלנו שאמר שישבו ולא אמר שאכלו סובר כמו האמורא שאומר בירושלמי [נתנו דעתן לאכול זהו בתחלה] ואע”פ [ואף על פי] שמדברי הירושלמי אין הכרע לפסוק הלכה כזה הלשון יותר מן האחר כיון שהתלמוד שלנו אנו רואים שסובר כמו זה הלשון נפסוק הלכה כמותו ונאמר שאע”פ [שאף על פי] שלא אכלו כלל שעדיין לא ברכו המוציא כיון שגמרו בדעתם מתחלה לאכול ביחד אע”פ [אף על פי] שאכלו אח”כ [אחר כך] כל אחד ואחד בפ”ע [בפני עצמו] אינן רשאין ליחלק ולברך כל אחד ואחד בהמ”ז [ברכת המזון] לעצמו אלא יש להם לברך ביחד כדי שיפטרו עצמן מזימון …. כיון שקבלו עליהם לעשות מצוה יש להם לקיימה …
רא”ש ברכות ז, כט
גמ’ מאי קמ”ל תנינא חדא זימנא שלשה שאכלו כאחת חייבין לזמן קמ”ל כי הא דאמר ר’ אבא אמר שמואל שלשה שישבו לאכול אין רשאין ליחלק פירוש שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא ועדיין לא אכלו שיעור ברכה אינן רשאין ליחלק וחומרא הוא שהחמירו חכמים בדבר.
משנה ברורה קצג, יט
בגמר האכילה – חל עלייהו חובת זימון עי”ז [על ידי זה] שאכלו לבסוף ביחד ומשמע מזה הא אם לא גמרו גם סוף אכילה ביחד כגון שבא אחד לאכול אצל שנים אחר שכבר התחילו לאכול וגם גמרו סעודתן שלא בזמן אחד אותן שגמרו מקודם רשאין לברך בפני עצמן דעכ”פ [דעל כל פנים] התחלה או גמר בעינן ביחד ומ”מ [ומכל מקום] אם המתינו לאחר אכילתם ולא ברכו עד שגמר גם השלישי לאכול חייבין לזמן ואין רשאין ליחלק ואע”ג [ואף על גב] שלא גמרו ביחד כל היכי דאי מייתי להו מידי מצי למיכל מינייהו כמו גמרו ביחד דיינינן להו וכעין ההיא דריש סימן קצ”ז ע”ש [עיין שם].
ברכות מה ע"ב
שלשה שאכלו כאחת – אחד מפסיק לשנים ואין שנים מפסיקין לאחד.
ברכות נ ע"א – נ ע"ב
דאמר רב הונא: שלשה שבאו משלש חבורות – אינן רשאין ליחלק. אמר רב חסדא: והוא – שבאו משלש חבורות של שלשה בני אדם. אמר רבא: ולא אמרן – אלא דלא אקדימו הנך ואזמון עלייהו בדוכתייהו, אבל אזמון עלייהו בדוכתייהו – פרח זימון מינייהו.
17. ראו גם כאן: נראה כי שיטה זו רווחת גם בקרב אחרים, ביניהם רבנו יונה, הרוקח והרמב"ם:נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהן אבל מזמנין לעצמן, ולא תהא חבורה של נשים ועבדים וקטנים מפני הפריצות, אבל נשים מזמנות לעצמן…
קיצור פסקי הרא”ש ברכות ז, ד
נשים מזמנין לעצמן וחייבות בכך ועבדים מזמנין לעצמן ואין נשים ועבדים מצטרפין ותימה שלא נהגו הנשים עכשיו לזמן.
רבינו יונה על הרי”ף ברכות לג ע"א בדפי הרי”ף
ונראה למורי הרב נר”ו שחייבות הן לזמן משום דבמסקנא מתרצים בגמ’ (שם) שאני התם דאיכא דעות ונראה לומר אע”פ [אף על פי] שהן נשים כיון שהן שלש דין הוא שיזמנו דהא איכא ג’ דעות אבל בשני בני אדם דליכא ג’ דעות לא וכיון דבמסקנא תלינן הדבר בדעות מסתמא משמע שהן חייבות לזמן כשהם שלש.
רמב”ם הלכות ברכות ה, ז
ערוך השולחן אורח חיים סימן קצט, ב
ולא שמענו מעולם שנשים יזמנו לעצמן
19. הרב ארי זיבוטופסקי, "מהי האמת על זימון נשים", Jewish Action, סתיו 1999. ניתן למצוא כאן.
הרב דוד כהן, מכתב ל Jewish Action, חורף 2000.
ישנם שני עולמות: הלכה, והלכה למעשה. דעתי ההלכתית היא שמנייני נשים... ודומיהם אסורים מדאורייתא מאחר והם תוצאה של התנועה הפמיניסטית. לא הייתי עונה אפילו כחיצוני לזימון נשים, שכן הדבר עלול להתפרש כמתן הסכמה לפעולות [פמיניסטיות] אליהן אני מתנגד.
21. הריטב"א, הסובר כי נשים חייבות מדאורייתא, פוסק שאישה יכולה לזמן בעבור גברים.
ריטב”א הלכות ברכות ז, ב
נשים חייבות בברכת המזון מן התורה ולפיכך אשה מברכת לאיש על ידי זימון.
22. הרב וואזנר מוסיף הצדקה למצב שבו הגברים עוזבים את שולחן השבת לפני ברכת המזון כדי להצטרף לטיש של 'הרבי', ומשאירים את הנשים בבית ללא זימון. לשם כך הוא מסתמך על שיטה שלא התקבלה להלכה במקרים אחרים:
שו”ת שבט הלוי א, לח
ואשר שאלת, שאלת חכם, דכיון דקיי”ל בסי’ קצ”ט דנשים עם האנשים חייבות בזימון ויוצאות ע”י [על ידי] האנשים, וא”כ [ואם כן] היאך נתרץ מנהג חסידים ואנשי מעשה, שהולכים בסוף סעודת הבית אל שולחן רבם ומפקיעים בזה חיוב זימון הנשים שחל עליהם כבר?….נראה לי שסומכים עצמם על דעת הב”ח שבמג”א סימן ר’ ס”ק ב’, שכתב בשיטת רב האי גאון, דקודם גמר הסעודה אפילו היו יחד בתחלת הסעודה עדיין רשאי לצאת, והאי דסי’ קצ”ג ס”ד מיירי שגמרו סעודתן כאן, ע”ש, וא”כ [ואם כן] הכא בנ”ד [בנידון דידן], שיוצאים קודם גמר סעודה, דהא גומרים סעודתן על שלחן רבם, הרי יש לנו עמודי ברזל הב”ח והמג”א לסמוך עליהם. ונהי דלהלכה לענין אנשים, גדולי פוסקי האחרונים דחו דברי הב”ח מהלכה…
שער הציון קצט, ט
…דכיון דאחייבו להו בזימון מחמת שאכלו בחבורה של ג’ אנשים וחל ממילא עליהו גם כן חיובא, כמו שכתב הלבוש, אפילו לאחר שנפרדו מהם לא פקע חיובייהו ועדיין הן מחוייבות בזימון ולא רשות…דאין לנו לכופן שישבו דוקא בחבורה אחת עם גברים, ובפרט להגר”א שפסק לעקור דנשים מזמנות לעצמן חוב, בודאי לא יפסידו כלום על ידי פרידתן.
מקורות
כדי לראות את המקורות האלו בהקשרם באתר ספריא, לחצו כאן!
מקור הזימון
ספר כלבו סימן כה
וענין הזמון הוא ריבוי שבח וגדולה אל הש”י [השם יתברך] שמזמנין ומתרין זה את זה ומתועדין יחד להודות לו ולשבחו על שפע טובתו כדכתיב (תהלים ל"ד, ד) ונרוממה שמו יחדו
רש”י ברכות מה ע"ב ד”ה ואמר רבי זירא…
…דכיון דאחד יוצא בברכת חברו אשמעינן [משמיע לנו] דאין זימון דאי יש זימון ברכת שניהם היא שהרי אומר נברך והוא עונה ברוך הוא.
רמב”ם הלכות ברכות פרק ה, ב–ג
ואי זו היא ברכת הזימון? …מברך אחד מהם ואומר נברך שאכלנו משלו והכל עונין ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו, והוא חוזר ומברך ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו. ואחר כך אומר ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם הזן את העולם כולו בטובו עד שגומר ארבע ברכות והן עונין אמן אחר כל ברכה וברכה.
ברכות מח ע"ב
תנו רבנן: מנין לברכת המזון מן התורה? שנאמר… [וברכת] "את ה’ אלקיך" – זו ברכת הזמון,… רבי אומר: [אינו צריך], … ברכת הזמון – מ"גדלו לה’ אתי" [ונרוממה שמו יחדו].
ברכות מה ע"א
משנה: שלשה שאכלו כאחת חייבין לזמן. …. גמרא: מנא הני מילי [מניין הדברים הללו]? אמר רב אסי: דאמר קרא [הפסוק] "גדלו לה’ אתי ונרוממה שמו יחדו". רבי אבהו אמר מהכא [מכאן]: "כי שם ה’ אקרא הבו גודל לאלקינו".
הרב יוסף דב סולובייצ'יק, "ערב מהולל – ליל הסדר", זמן חירותנו, עמ 33.
ישנו מוסד הלכתי נפלא, הזימון... הלכה זו מבקשת לתרגם למעשה טקסי את הרעיון בדבר הקהילה הנוצרת על ידי פעולת האכילה. הסעודה מיועדת לא רק להשביע את צרכיו הפיזים של האדם, אלא גם לחלץ אותו מפרישותו המוגנת ומבדידותו ולאפשר לו להצטרף אל ה"אתה". האכילה נעשית לכוח מלכד המביא יחדיו אנשים, אשר נעולים היו עד כה בעולמותיהם הקטנים, וממזג אותם לכלל קהילה. ההלכה מודעת לעובדה שאכילה בצוותא מאחדת בני אדם, מטפחת ידיות ומעצבת חבורה של אוכלים אשר עשויה בטווח הארוך להיעשות לקהילה של מבקשי ה', של אנשים המסורים לו.
ברכה משותפת
תלמוד ירושלמי ברכות פרק ו, ו
מה בין מוגמר [בשמים] ובין יין? מוגמר, כולן מריחין. יין, אחד הוא טועם.
ברכות מב ע"א – מב ע"ב
משנה: היו יושבין – כל אחד מברך לעצמו, הסבו – אחד מברך לכולן. גמרא: ….הסבו – אין [כן], לא הסבו – לא. ורמינהו: עשרה שהיו הולכים בדרך, אף על פי שכולם אוכלים מככר אחד – כל אחד ואחד מברך לעצמו; ישבו לאכול, אף על פי שכל אחד ואחד אוכל מככרו – אחד מברך לכולם. קתני ישבו, אף על פי שלא הסבו! – אמר רב נחמן בר יצחק, כגון דאמרי: ניזיל וניכול לחמא בדוך פלן.
רש”י ברכות מב ע"ב ד”ה בדוך פלן
במקום פלוני, דקבעו להם מתחלה מקום בדבור ועצה והזמנה – הוי קביעות, אבל ישבו מאליהן במקום אחד יחד – אינה קביעות
תוספות ברכות מב ע"א ד”ה הסבו אחד מברך לכלן
ואנו אין לנו הסבה אלא בפת בלבד, ופת מהני אפי[לו] בלא הסבה, דדוקא לדידהו [להם] שהיו אוכלים בהסבה היו צריכים הסבה, אלא ישיבה שלנו הוי קביעות לנו כהסבה דידהו. שהם היו רגילים כל אחד להסב על מטתו ועל שלחנו, אבל עכשיו כולנו אוכלים על שלחן אחד, וכשאנו אוכלין יחד היינו קביעותינו…
שולחן ערוך אורח חיים קסז, יא
אם היו שנים או רבים, אחד מברך לכולם, ודוקא הסיבו שהוא דרך קבע (הג״ה או בעל הבית עם בני ביתו דהוי כהסיבו – טור) אבל אם היו יושבים בלא הסיבה כיון שאינם נקבעים יחד כל אחד מברך לעצמו, ואם אמרו נאכל כאן או במקום פלוני כיון שהכינו מקום לאכילתן הוי קבע ואפילו בלא הסיבה. והאידנא שאין אנו רגילים בהסיבה ישיבה דידן בשלחן אחד או בלא שלחן במפה אחת הוי קביעות ואפילו לבני חבורה כהסיבה דידהו דמי. ולדידן אפילו קבעו מקום לאכילתן או בעל הבית עם בני ביתן לא מהני אא״כ [אלא אם כן] ישבו בשלחן א׳ או במפה אחת.
רא”ה ברכות מב ע"ב
והוי יודע כלל לברכת הנהנין…אינו מוציא אלא בשהן דרך קביעות וחבורה לפי שהן כגוף אחד וחשובין כאלו כל אחד ואחד מברך…
רש”י ברכות מה ע"ב ד”ה מצוה ליחלק
[שנים שאכלו כאחת] מצוה ליחלק – ולברך כל אחד בפני עצמו, בין ברכת המוציא בין ברכת המזון.תוספות ברכות דף מב ע"א ד”ה הסבו אחד מברך לכלן
…בגמרא משמע דמיירי [שמתעסקים] בין בברכת המוציא בין בברכת המזון…
משנה ברכות ז, ד
שלשה שאכלו כאחד אינן רשאין ליחלק וכן ארבעה וכן חמשה ששה נחלקין …לפי השולחן ערוך, הלכה זו חלה כבר מאז שהקבוצה בֵּרכה ברכת המוציא משותפת, עוד לפני שסעדו יחד.
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ד
לפי השולחן ערוך, הלכה זו חלה כבר מאז שהקבוצה בֵּרכה ברכת המוציא משותפת, עוד לפני שסעדו יחד. שלשה שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא…ואפילו לא אכל עדיין כזית פת, אינם רשאים ליחלק.
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ד
שלשה שישבו לאכול וברכו ברכת המוציא…ואפילו לא אכל עדיין כזית פת, אינם רשאים ליחלק.
חידושי הרמב”ן ברכות נ ע"א
ועוד פירשנו למעלה (מ”ה א’) שאין צריך לשלשה שאכלו כאחת להסיבה ולא לקביעות מקום אלא כל שאכלו כאחת מזמנין.
שולחן ערוך אורח חיים קצג, ב
אפילו לא הוקבעו מתחלה כולם לאכול יחד… אינם רשאים ליחלק כיון שהם קבועים יחד בגמר האכילה…
חיוב
ערכין ג ע"א
"הכל חייבין בזימון" לאתויי מאי [לרבות מה]? לאתויי [לרבות] נשים ועבדים, דתניא: נשים מזמנות לעצמן, ועבדים מזמנין לעצמן.
רא”ש ברכות ז, ד
ונ”ל ההיא דערכין ע”כ [על כרחך] לחיובא הוא דמרבי להו מדקתני הכל חייבין…ועוד כיון דנשים חייבות בבהמ”ז [בברכת המזון] או מדאורייתא או מדרבנן למה לא יתחייבו בזימון כמו אנשים?
ברכות מה ע"ב
נשים מזמנות לעצמן, ועבדים מזמנים לעצמן, נשים ועבדים וקטנים אם רצו לזמן – אין מזמנין
תוספות מה ע"ב ד”ה שאני
וקשה, אמאי לא נהגו [הנשים בזימון]? מדקתני "מזמנות" משמע דקאמר 'חייבות לזמן'. וי”ל [ויש לומר] ד"נשים מזמנות לעצמן" היינו אם רצו לזמן מזמנות. וכן משמע קצת הלשון מדקתני בסמוך "נשים ועבדים אם רצו לזמן אין מזמנין"… והא דקאמר בריש ערכין (דף ג ע"א ושם) "הכל מחוייבין בזימון לאתויי נשים" לענין רשות קאמר, ולא לענין חובה.
ספר מצוות גדול עשין סימן כז
…ונשים מזמנות לעצמן כדגרסינן בפ”ק [בפרק קמא] דערכין (ג, א ע”ש בתו’ [עיין שם בתוספות]) "הכל חייבין בזימון לאתויי נשים ועבדים דתניא נשים מזמנות לעצמן ועבדים לעצמן", ותימא דבריש שלשה שאכלו מסיק דנשים מזמנות לעצמן רשות ואומר ר”י דלעצמן דווקא רשות אבל כשאוכלין עם האנשים חייבות ויוצאות בזימון שלנו ואין מברכות לעצמן ופעמים היה אומר ר”י לנשים שלא לברך ויוצאות בזימון האנשים.
משנה ברורה סימן קצט, טז
י”ל [יש לומר] הטעם דלא רצו חכמים להטיל עליהם חיוב ברכת הזימון כשהם בפ”ע [בפני עצמן] משום שאינו מצוי כ”כ [כל כך] שיהיו בקיאות בברכת הזימון.
שולחן ערוך אורח חיים קצט, ז
נשים מזמנות לעצמן, רשות. אבל כשאוכלות עם האנשים, חייבות ויוצאות בזמון שלנו.
ביאור הגר”א אורח חיים קצט
…ודברי הרא”ש עיקר וכ”כ תר”י ע”ש [וכך כתבו תלמידי רבנו יונה עיין שם].
בן איש חי פרשת קרח סעיף יג
ראוי שכל אדם ילמד לנשי בני ביתו שיהיו מזמנות לעצמן כשהם אוכלים בשלושה.
תשובות והנהגות ד, נא
…נלע”ד [נראה לפי עניות דעתי] לצדד דאף לדעת הגר”א ד”נשים מברכות לעצמן” חובה, היינו כשהן “לעצמן” כלומר שאין אנשים עמהם, אבל כשהם עם אנשים…הנשים אינן חייבות בזימון. דחיוב זימון הוא חל על כל האוכלים כחדא, אבל בהיותם יחד עם האנשים דבעי צניעותא כיון דלא חשיבי ככולם שאכלו כאחד, תו לא מחייבו בזימון. ואף דהכא איכא ג’ נשים לבד וא”צ [ואין צורך] לצירוף האנשים, מ”מ [מכל מקום] לא חילקו חכמים לומר שהנשים יהו חייבות ואנשים פטורים…ונשאלתי אם רוצות להחמיר ולזמן כדי לצאת מכל ספק אי שפיר עבדי. ולענ”ד [ולפי עניות דעתי] יש לחוש בזה מכמה פנים, חדא, שמא איכא בזה חשש יוהרא, ועוד דג’ נקרא רבים, וא”כ [ואם כן] אולי יש בזה “לא תתגודדו” כשמקצתן נוהגין להחמיר נגד מנהג העיר, ומה עוד שלע”ד [שלפי עניות דעתי] יש לחשוש כאן לאיסור ברכה לבטלה…
הרב דוד אוירבך, הליכות ביתה יב, ז
שלש נשים שאכלו ביחד עם איש אחד או שנים, נכון שאחת מהן תברך ברכת הזימון ולא האיש, אבל וודאי רשאי האיש לענות אחריהן … [הערה יד]… מדודי הגרש״ז שליט״א שמעתי דאם הנשים בקיאות לזמן בעצמן הרי אין נכון לכתחילה להוציא [האיש] מי שהוא בקי לברך בעצמו [הנשים]…אבל נראה פשוט שגם האיש אע״פ [אף על פי] שאין עליו חובת זימון וכנ״ל מ״מ [מכל מקום] יכול לענות אחריהן…וכן שמעתי מדודי הגרש״ז שליט״א.
כף החיים אורח חיים קצט, כד
ויוצאות בזימון שלנו. משמע דדוקא האנשים אומרים ברכת הזימון והנשים יוצאות אבל לא בהיפך שהנשים יאמרו ברכת הזימון והאנשים יוצאים. והטעם נ”ל [נראה לי] משום דהנשים ספק אם הם חייבים מה”ת [מן התורה].
שו”ת אגרות משה או”ח ה, ט, י
אם נשים שאכלו עם שלושה אנשים חייבות לענות בברכת הזימון: בדבר נשים כשאכלו בשלחן עם ג’ אנשים, חייבות לענות ברכת הזימון, כמפורש בסימן קצ”ט סעיף ז’. אבל בחול, שליכא ברוב המקומות סעודה קבועה לאכול כולן ביחד, והיא טרודה בעשיית האוכלין ובהגשתן להשלחן לכל אחד, אין כוונתה לישב לאכול ביחד. וכ”ש [וכל שכן] כשיש לה ילדים קטנים שמטרידין אותה, ואין לה פנאי לקבוע אכילתה אפילו בפני עצמה, וכ”ש [וכל שכן] שלא עם אחרים, בחול שכל אחד ממהר באכילתו, שא”כ [שאם כן] הא לא שייכא כלל לאכילתן. ומזה נמשך שאף אם אירע לפעמים שגם האשה היה לה פנאי לאכול בקביעות, לא הורגלו הנשים לענות לזימון.
שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן קצט, ו
נשים האוכלות עם ג’ אנשים שחייבים לזמן חייבות גם הם לזמן עמהם ואם הם שלש ורצו ליחלק לזמן לעצמן הרשות בידם (אם האנשים הם פחות מי’ שאינם מזמנים בשם…).
מירב טובול כהנא, נשים בברכת הזימון, טללי אורות טו (תשס”ט)
בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לתופעה שנשים שאכלו יחד ונתחייבו בברכת המזון מזמנות לפני הברכה. יחד עם זאת לא מעט פעמים אני שומעת מתלמידותיי שאינן נוהגות כך בנימוק “איננו פמיניסטיות.” בירור הדין ההלכתי של שייכות נשים לברכת הזימון מוחמץ….
שו''ת
עיון בשאלות ותשובות שונה מקריאת מאמר. השו"ת תמציתי וממוקד, ולעיתים קריאה בו אף יעילה יותר כאשר רוצים לדעת את הנושא באופן מעשי. בשו"ת קיימת התייחסות אישית לפונה. קריאת שו"ת מאפשרת למידה וחיבור לנושא, הזדהות והזדמנות ללמידה משותפת במרחב הוירטואלי. לשליחת שאלה לחצו כאן!
שאלות בהשקפה
מדוע זימון נשים אינו נפוץ יותר?
גם אם לא נאמץ את השיטה שזימון נשים הוא חובה, הוא עדיין בגדר אופציה הלכתית, ואנו מעודדים קיום מצוות מרצון של נשים בתחומים רבים. אך מדברי התוספות וגם דברי ערוך השולחן, נראה ברור כי זימון נשים לא היה רווח בדורות הקודמים.
הדבר ככל הנראה היה קשור לחוסר בהשכלה ובלימוד של נשים. בימינו, נשים זוכות להזדמנויות רבות הרבה יותר לקבלת חינוך יהודי ודתי. מדוע, אם כן, זימון נשים לא הפך לנפוץ יותר?
ייתכן שזה בגלל שרוב הנשים אינן מודעות לכך שהדבר מותר מבחינה הלכתית, וחוששות שזימון נשים הינו שנוי במחלוקת. או אולי משום שהובלת טקס דתי נחשבת כעניין השמור לגברים בלבד. או שאולי זאת פשוט נגזרת של העובדה שהנוסח בברכונים משתמש לרוב בלשון זכר בלבד.
תהא הסיבה אשר תהא, המסר המועבר הוא שזימון אינו נועד בעבור נשים. כפי שמציינת ד"ר מירב טובול כהנא, יש נשים שעלולות להימנע מלזמן מחשש שיוגדרו כפמיניסטיות:
מירב טובול כהנא, נשים בברכת הזימון, טללי אורות טו (תשס”ט)
בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לתופעה שנשים שאכלו יחד ונתחייבו בברכת המזון מזמנות לפני הברכה. יחד עם זאת לא מעט פעמים אני שומעת מתלמידותיי שאינן נוהגות כך בנימוק “איננו פמיניסטיות.” בירור הדין ההלכתי של שייכות נשים לברכת הזימון מוחמץ….
התייחסות בכבוד למנהגים הקיימים ולתחושותיהם של האנשים הסובבים אותנו היא חשובה מאוד, והיא סיבה טובה לא לחייב נשים לזמן. עם זאת, קשה יותר להבין מדוע לא מלמדים נשים לזמן או מדוע לא מעודדים את זה, לפחות כאשר נשים סועדות בנפרד, במיוחד לאור העובדה שייתכן שנשים חייבות בזימון.
כפי שכותבת ד"ר טובול כהנא, זימון נשים הופך לדבר שבשגרה במסגרות רבות יותר ויותר, והוא עתיד להיות רווח אף יותר ככל שנשים וגברים יעמיקו בנושא וילמדו אותו.
שו"ת